GOTİK YAZIYA TÜRK (RUNİK) YAZISININ ETKİLERİ
![]() |
Runik Yazılı Alman Tırpan Kılıcı [ scythe sword (Sensenschwert)] |
Doç.Dr. İsmail DOĞAN
Öncelikle Türk (Runik) yazısı hakkında bildiklerimiz bir hatırlayalım. ‘Sır, giz, esrar’ anlamına gelen Runik kelimesi okur yazar insanların çok az olduğu dönemlerde eski İskandinav alfabesini ifade etmektedir.
İskandinav sahası üzerine yapılan Araştırmaların Türkoloji çalışmalarından önce başlaması sebebiyle ilmî terminolojide yerini almıştır. 1800’lü yıllarda Göktürk işaretli yazılarla karşılaşan ilim âlemi, benzerlikleri sebebiyle bu yazı sistemini de Runik yazı olarak adlandırmıştır.
Önceleri
bu tür eserleri İskandinav yazı sistemine göre okuma denemeleri
de yapılmıştır. İskandinav yazı sistemiyle olan benzerliği
sebebiyle bazı ilim adamlarınca Göktürk yazısının kaynağı
olarak İskandinav yazısı olduğu düşünülmüştür.
Bugün
bu yazının Türk kaynaklı olduğu özellikle Ahmet Cevat Emre’nin
yayınından sonra çoğunlukla kabul görmüştür.
Türk
yazısı bölgede Ermeni yazısının gelişiminde de etkili
olmuştur. Bu konuda Kafesoğlu ve Kırzıoğlu’nun çalışmaları
da bulunmaktadır. Hatta Kırzıoğlu, Ermeni Alfabesindeki ‘B’,
‘E’,‘İ’, ‘DZ’, ‘K’, ‘N’, ‘Ç’, ‘R’, ‘V’,
‘NG’ gibi harflerin Türk oyma yazısından alındığını ifade
eder.Benzeri tesiri Gürcü yazısının gelişiminde de
görürüz.
Gotlar,
bugünkü Alman halkını oluşturan
etnik unsurlardan biridir ve İskandinavya'nın Gotland bölgesinde
oturan bir Cermen kavmi olarak bilinmeleridir. Got kültüründen
Türk’e doğru etkiler olduğu gibi Türk kültüründen de Got’a
yönelik etkiler de bulunmaktadır. Bu etkileşme içerisinde
özellikle Türk (Runik) yazısının doğrudan alınıp fonetik
tercihler ve bazı değişiklikler yapılarak kullanılan, günümüzde
Futhark yazısı olarak bilinen yazının kullanımı dikkat çeker.
Got münasebetleri zamanında verilen benzeri kelimeleri de dikkatinize sunarız.
Romanya’nın
Transilvanya bölgesinde Braşov şehrinde bulunan Kara Kilisenin
giriş kapısının dış tarafında üst kısımda tespit ettiğimiz
bu soy damgaları şüphe götürmez bir şekilde Türk (Runik) soy
damgalarıdır. Bu durum bize ya Alman usta olarak bilinen taş
ustalarının Gotlar içinde yaşayagelmiş ve atadan kalma soy
damgasını bilen Hun bakiyesi ya da Gotlar içinde kalan Kuman taş
ustalarının oldukları fikrini düşündürmektedir. Tabii, Gotlara
yine Türkler tarafından taş ustalığının öğretildiği ve bu
damgaların da bir gelenek olarak sürdürüldüğü düşünebiliriz.
Bu durum Türk (Runik) yazısı ya da işaretlerinin Gotlar
tarafından bilinip kullanıldığını göstermektedir.
Yazının
kaligrafik gelişimine dikkat ettiğimizde, Gotik yazıdaki Türk
Yazısı tesirinin, Türk yazısının bir versiyonu kabul ettiğimiz
Futhark yazısı üzerinden etkilendiği anlaşılmaktadır.
Türk
yazısının daha çok Kafkas versiyonunda kullanılan işaret ve ses
değerlerinin esas alındığı görülmektedir.
Tarih içerisinde birlikte yaşanılan coğrafyanın göstergesi olarak, Türk (Runik) yazısının Gotik yazı üzerinde etkisinin hem Futhark hem Kafkas versiyonlarının kullanılması ile de görülmektedir.
Bunların dışında bir başka dikkat çekici unsur ise Gotik
yazıda kullanılan Türk yazı
sisteminin imlası ile
ilgilidir. Türk yazısında kelime bitimini gösteren ayraç olarak
üst üste iki nokta kullanımıdır. Bunun en güzel örneğini
İstanbul’daki ‘Alman Çeşmesi’ olarak bilinen çeşmenin
kitabesinde görürüz.
Bugün Avrupa’nın asli ve medeni halkı sayılan Almanların etnik yapısındaki Got unsurun Türk medeniyetinden etkilendiği alfabe yönünden de görülmektedir.
Eski Türk Runik Yazısının Ortaya Çıkışı
Avrupa Dillerinin Kökeni Ön Türkçedir
![]() |
Kaynak |
Yorumlar
Yorum Gönder